Renesans sztuki sakralnej. Chcą namalować katolicyzm od nowa
„Namalować katolicyzm od nowa” to artystyczna i duchowa inicjatywa, która przywraca wiarę w przyszłość sakralnego malarstwa. Najnowsze dzieła można oglądać do 25 kwietnia na wystawie w Bielsku-Białej.
Jezus Miłosierny i 20 tajemnic różańca. Czas odrodzenia sztuki sakralnej
Projekt „Namalować katolicyzm od nowa” gromadzi artystów i intelektualistów przekonanych o potrzebie odrodzenia sztuki sakralnej w Polsce w duchu tradycji malarstwa zachodniego. Celem twórców jest powrót do kościołów obrazów wysokiej klasy artystycznej, odznaczających się współczesnym językiem artystycznym.
W planach jest realizacja 21 wielkich tematów malarstwa religijnego, w tym 20 tajemnic różańca. Do tej pory, dzięki hojności polskich, prywatnych mecenasów sztuki, powstały nowe wizerunki: Jezusa Miłosiernego (2022), obrazy tajemnicy Zwiastowania (2023) i Nawiedzenia (2024). Pod koniec tego roku pokazywane będą obrazy tajemnicy Bożego Narodzenia. Wystawy obrazów projektu były pokazywane w Krakowie, Warszawie, Rzymie, Częstochowie, Białymstoku i Opolu.

Warto podkreślić, że „Namalować katolicyzm od nowa” to z jednej strony ogólnopolski cykl wystaw sztuki sakralnej, a z drugiej – projekt obejmujący także intensywny namysł nad współczesną sztuką religijną. Oprócz prezentacji obrazów, inicjatywa obejmuje również comiesięczne seminaria, wykłady, konferencje oraz liczne publikacje książkowe. Dzięki temu projekt łączy działania artystyczne z pogłębioną refleksją teologiczną i kulturową.
„Zachodnia sztuka sakralna umiera”. Dzisiaj trzeba namalować katolicyzm od nowa
– Po raz pierwszy od stuleci prawdy wiary nie przemawiają do wiernych współczesnym językiem obrazowania. Głośna sztuka albo w ogóle nie odnosi się do chrześcijańskiej nauki i życia, albo jest jawnie antychrześcijańska. Współczesnych wersji wielkich tematów religijnych darmo szukać nie tylko w galeriach i muzeach, ale co gorsza – również w kościołach. Poza kilkoma chlubnymi wyjątkami zastępują je reprodukcje, kopie lub szmira – wyjaśnia genezę projektu Dariusz Karłowicz, redaktor naczelny Teologii Politycznej i dyrektor programowy Instytutu Kultury św. Jana Pawła II na Angelicum w Rzymie.
– Dokumenty Kościoła mówią wyraźnie, że wielka sztuka powinna być obecna w świątyniach, jednak praktyka jest inna. Zachodnia sztuka sakralna umiera. Dobra Nowina nieprzetłumaczona na język kultury XXI wieku coraz częściej staje się niema lub niezrozumiała. To poważny problem – ale i wielkie wyzwanie – dodaje.
Wystawa „Nawiedzenie. 20 obrazów” w Bielsku-Białej
Przygotowując tegoroczną edycję projektu, twórcy zapragnęli przybliżyć, jak dzisiaj mogłoby wyglądać spotkanie Maryi z Elżbietą? Może w ciemnym, nocnym podwórku, rozświetlonym przez żarówki mieszkań i klatki schodowej? A może na tle wczesnowiosennych polskich roztopów?
Efekty pracy artystów można podziwiać do 25 kwietnia na wystawie pt. „Nawiedzenie. 20 obrazów” w Bielskim Centrum Kultury im. Marii Koterbskiej przy ul. Juliusza Słowackiego 27.
Na ekspozycji 20 obrazów sceny Nawiedzenia autorstwa: prof. Jarosława Modzelewskiego, Ignacego Czwartosa, prof. ASP we Wrocławiu Jacka Dłużewskiego, Wojciecha Głogowskiego, Jacka Hajnosa OP, dr. Krzysztofa Klimka, Bogny Podbielskiej, Beaty Stankiewicz, prof. Grzegorza Wnęka oraz Ewy Czwartos.
Oktawa Wielkiej Nocy ze sztuką sacrum
Do 21 kwietnia dzieła można oglądać w ramach wydarzeń biletowanych. Wystawa będzie otwarta za darmo tuż po Świętach – w dniach 22-24 kwietnia w godzinach 12:00-20:00. Zakończy się uroczystym finisażem, który odbędzie się 25 kwietnia o godz. 17:00. Weźmie w nim udział kurator i pomysłodawca projektu – dr Dariusz Karłowicz oraz specjalnie zaproszeni goście: mariolog ks. Jacek Pędziwiatr oraz ks. dr hab. Krzysztof Sordyl – duszpasterz środowisk twórczych.
Organizatorami projektu „Namalować katolicyzm od nowa” są: Teologia Polityczna, Fundacja Świętego Mikołaja oraz Instytut Kultury św. Jana Pawła II z Papieskiego Uniwersytetu św. Tomasza z Akwinu (Angelicum) w Rzymie.